maandag 17 december 2007

Inleiding fotografie

Een aantal maanden staat fotografie centraal bij het vak 4D. Aan het begin van het jaar hebben we al geoefend met het fotograferen, maar nu zullen we hier nog een stuk dieper op ingaan. De opdracht luidt; verzin een fictieve krantenkop wat het bepalend zal zijn voor de foto's die je gaat maken.

Mijn eerste idee was 'Melk versus wijn':
De foto hiernaast had ik al eerder genomen. Het beeld van melk en wijn allebei in een wijnglas met de flessen/pakker ernaast, dat vond ik boeiend en toen er over de opdracht verteld werd dacht ik 'ja! dat ga ik doen'.
Verschillende drankjes (nee, lees niet; alcohol, alcohol, alcohol) spelen hierbij een hoofdrol.
Het lijkt me leuk om sfeerfoto's te maken van iemand die een cola'tje drinkt in een hippe ruimte, een vers fruitsapje in een weiland en een glaasje port.. nou ga zo maar door.
Het leek me wel lastig, maar ja, wel leuk.



Idee 2: 'Op het goede spoor'
Ik ben zeer regelmatig op het treinstation te vinden en ik weet niet wat het is, maar ik vind stations echt iets speciaals. Er lopen veel mensen rond, met een doel, met een stemming, wachtend, haastend.. Iedereen komt er en iedereen gaat. De belichting op stations, 's ochtends
vroeg, 's avonds laat; heerlijk. Reden voor een fotosessie!



Maar is er bij zulke foto's genoeg sprake van enscenering voor deze schoolopdracht?

Idee 3: 'Spoorloos (verdwenen)'
Dit heeft raakvlakken met het idee van het spoor. Het mysterie speelt een grote rol. Vermissingen, delen van lichamen, verschijningen, verdwijningen. Tof! Toch?


Bij deze opdracht is het de bedoeling dat de om de week je foto's in een groepje van 3 personen bespreekt met je klasgenoten. De andere week ('beoordelingsweek') krijg je feedback op je foto's van de docenten. Bij de berichten hieronder zijn foto's te zien van twee weken. Er is zowel feedback van mijn klasgenoten (de ene week) als feedback van mijn docenten (de andere week) te lezen.


Geen opmerkingen: